Begeleiding

Vanuit Filosofische Praktijk Horizon begeleid ik leerlingen op de middelbare school. Ik heb mij gespecialiseerd in de begeleiding van leerlingen met bijzondere leerbehoeften. Maar ook leerlingen die niet tot deze groep behoren vinden hun weg naar mijn praktijk. Ik bied de volgende drie soorten begeleiding aan:

 (1) Bijlessen

Wil je je voorbereiden op een toets of (school)examen? Dan is vakinhoudelijke begeleiding een goede keuze. Ik geef les in de vakken klassieke talen, wiskunde en filosofie. Je kunt de begeleiding naast je gewone lessen volgen, dus als bijles. Aan het begin van het traject kijken we samen met je docent op school aan welke stof je gaat werken en hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt.

(2) Mentorlessen

Wil je graag je studievaardigheden zoals planning of organisatie verbeteren? Of zou je graag wat meer zelfvertrouwen ontwikkelen? Dan zijn de mentorlessen iets voor jou. Binnen deze lessen werken we gericht aan je studievaardigheden. In de onderbouw maken we gebruik van het boek Zo leer je! Door middel van vragen, tips en stappenplannen werk je met dit boek aan vier gebieden die voor het studeren van belang zijn: organisatie, meedoen, zelfvertrouwen en autonomie.

Binnen de mentorlessen is het ook mogelijk om aan een bepaalde schooltaak te werken. Denk bijvoorbeeld aan: het schrijven van een (profiel)werkstuk of het lezen van een boek voor de moderne talen. In de mentorlessen gaat het er vooral om dat jij de tijd en rust vindt om aan je doelen op school te werken.

(3) Bijzondere begeleiding

Heb je een bijzonder profiel zoals hoogbegaafdheid, ad(h)d, autisme of dyslexie? Dan kom je vaak voor specifieke uitdagingen te staan. In deze vorm van begeleiding leer je om dichter bij jezelf te komen. Ook in deze vorm van begeleiding werk je aan een bepaald schoolvak of aan studievaardigheden. Daarnaast besteden we aandacht aan jouw unieke leerprofiel. Door gesprekken en praktische opdrachten leer je jezelf beter kennen en ontdek je hoe je jouw talenten verder kunt ontwikkelen.

Gesprekken

Naast het lesgeven en begeleiden voer ik ook gesprekken met de leerling, de ouders en de school. Het kan dan bijvoorbeeld gaan over zaken als overgang en examens, het vinden van een nieuwe school of het zoeken van steunpunten buiten school. In deze gesprekken laat ik mij vooral inspireren door de filosofie en dan met name de socratische gespreksvoering.